pátek 3. června 2016

ŠAFRÁNOVÉ RIZOTTO


 Tak se mi do rukou dostal šafrán. Už jsem ho kdysi zkoušela dát do nějakého jídla, ale s nevalným úspěchem. Až nedávno jsem zjistila, že jsem ho prostě použila špatně. Tak když jsem se ho tentokrát odhodlala použít podruhé, rozhodla jsem se vsadit na jistotu a klasiku, tedy rizotto. Doma se ujalo i přes manželův dlouhodobý odpor k českým verzím suché rýže zvané "rizoto". Dítě ho dostalo na hlídání k babičce a protože ho prý nechtělo, snědla ho babička místo něj a prý si náramně pochutnala.
Šafránové rizotto se dá jíst třeba s porcí ryby či nějakého masa, ale dá se také pojmout jako vegetariánský oběd - v tom případě jsem rozhodně nešetřila sýrem. ;-)


Ingredience:

Na zeleninový vývar:
1 mrkev
1 petžel
kousek pórku
Půl cibule
Libeček nebo zelená petrželka včetně stonků (nebo jenom stonky)
1 bobkový list
2 kuličky nového koření
4 kuličky pepře
Sůl dle potřeby (doporučuji raději solit méně nebo vůbec)
Pepř
Půl lžíce Českého ghíčka

Na rizotto:
Zeleninový vývar (měl by ho být cca 1 litr)
330 g kulatozrnné rýže na rizotto (arborio, carnaroli apod.)
1 lžíce Českého ghíčka
1 dcl suchého bílého vína
1 střední cibule
Balíček šafránu v prášku (0,3g)
Pár pestíků šafránu
50 g parmezánu (nebo jiného sýru typu parmezán - Grana Padano, Gran Moravia apod.)
2 lžíce másla

Postup:

Vývar:
Nejdříve si dáme vařit vývar. Je možné jen naházet suroviny do hrnce a táhnout. Já ale raději zeleninu opékám, uvolní se z ní pak lepší chuť. Takže jsem vývar připravovala tak, že jsem si oloupala a nastrouhala najemno mrkev a petržel, oloupanou cibuli jsem si pokrájela nadrobno, pórek na kolečka, rozpálila jsem si hrnec, do něj půl lžíce ghí a na to hodit zeleninu a cibuli. Chvíli necháme zarestovat, osolíme a opepříme, hodíme kuličky koření a bobkový list, opět chvíli zarestujeme (stačí pár sekund) a poté zalijeme vodou. Přidáme libeček (nebo petželku) a necháme táhnout aspoň půl hodiny.

Rizotto:
V rozpáleném hrnci rozpustíme ghí a dáme na něj restovat najemno nakrájenou cibuli. Až je cibulka do sklovata, nasypeme do hrnce rýži (kterou neproplachujeme) a necháme zarestovat, aby se v ryži zatáhl škrob. Podlijeme vínem a necháme odpařit tekutinu. Poté postupně po troškách přidáváme vývar a mícháme, když se vývar vsákne do rýže přidáme další a takto postup opakujeme dokud není rýže na zkus. Odhadem to zabere cca 10 minut. Mezitím si rozmícháme šafránový prášek v troše vlažné vody a vmícháme do rýže. Nakonec přidáme jěště snítky šafránu, promícháme, odstavíme z ohně a vmícháme máslo a polovinu parmezánu. Druhou polovinou dozdobíme jednotlivé porce.



Počet porcí: 3-4
Doba přípravy: 1 hodinu včetně vývaru




Žádné komentáře:

Okomentovat