neděle 5. února 2017

SRBSKÉ "RIZOTO"


Dlouho jsem přemýšlela, jestli mám tento recept vložit na blog. A když vložit, tak pod jakým jménem? Snad všichni známe tuto oranžově zbarvenou rýži s vepřovým masem, posypanou sýrem a podávanou s nakládanou okurkou. Toto jídlo z jídelen se u nás vžilo pod názvem "Srbské rizoto" ačkoli není ze Srbska, ani to není opravdové rizoto. Při svém pátrání jsem zjistila, že jeho původ je jakási obměna balkánského receptu na džuveč, pro který jsou typické suroviny do základu rajčata, papriky, maso a rýže. Jeho obměnou vzniklo toto jídlo, které známe tedy známe jako srbské rizoto.
Přesvědčila jsem se, že tento pokrm má tolik ohlasů, že jsem se rozhodla svoji verzi tohoto receptu přecejen zveřejnit.
Tento recept se dá dělat různými způsoby. Pojďme se tedy podívat na ten můj. Může se to zdát neobvyklé, ale jako základ používám v podstatě základ na svoji rajskou omáčku, kterou vařím z cibule, kořenové zeleniny a loupaných rajčat. Tento základ obohatím o vepřové maso a papriku, přidám hrášek, vmíchám uvařenou rýži a je hotovo. ;-)



Ingredience:
- 500-600 g vepřové plece (je možno použít i jiný kousek vepřového masa)
- 1 plechovka loupaných rajčat
- 1 lžíce sádla (nebo jiného tuku vhodného na smažení)
- 2 středně velké cibule 
- 1/2 očištěné nastrouhané mrkve
- 1/2 očištěné nastrouhané petržele
- 1 stroužek česneku
- 1 červená paprika kapie (preferuji špičatou kvůli plnější chuti)
- 1 lžíce mleté sladké papriky
- 1/2 lžičky uzené červené mleté papriky (nemusí být)
- cca 2 hrsti mraženého nebo sterilovaného hrášku
- Sůl, pepř
- 1 bobkový list
- 2 kuličky nového koření 
- 450g rýže
- Strouhaný sýr dle chuti (já jsem použila Grana Padano)

Postup:
Vepřové maso nakrájíme na kostky o velikosti cca 1 cm, osolíme a opepříme a zprudka opečeme na sádle. Maso vyjmeme, přidáme sádlo dle potřeby a na něm opečeme nadrobno nakrájenou cibuli do sklovata. Přidáme nastrouhanou mrkev a petržel a opět opékáme dokud nezačne zelenina zlátnout. Poté přidáme podrcený česnek a na drobno nakrájenou kapii. Pak přidáme mletou papriku. U té musíme dávat pozor, aby se nepřipálila a nezhořkla. Necháme chvíli restovat pak přidáme loupaná rajčata pokrájená na kousky. Rajčata necháme mírně rozvařit a poté přidáme i rajčatovou šťávu, která byla v konzervě. Přidáme bobkový list a nové koření. Vložíme zpět maso, dolijeme vodu dle potřeby a dle chuti osolíme a opepříme. Necháme vařit do změknutí masa, t.j. asi hodinu. Nakonec přidáme hrášek.
Mezitím si vedle uvaříme rýži jak jsme zvyklí. Já používám jasmínovou rýži koupenou u Vietnamců, která je vždy úžasná a dá se jíst i samotná. Tu pořádně propláchnu a vařím ji 7 minut pod poklicí.
Uvařenou rýži osolíme a vmícháme do ní připravenou omáčku. Posypeme strouhanám sýrem dle chuti a podáváme s nakládanou okurkou.


Počet porcí: 4-6 porcí
Doba přípravy: 120 minut





Žádné komentáře:

Okomentovat